Lilla Kakans blogg


Chocolate chip cookies
2008-06-08, 18:21:41
Filed under: Bakning | Etiketter: , , ,

 

Jag verkligen älskar allt i matväg som kommer från USA, och dessa kakor är väl en av de godaste läckerbitarna som nånsin nått min mage…!

Jag köper annars alltid dessa cookies på seven eleven för att de helt enkelt är så himla gudomliga. Men nuså! Nu har jag trillat över ett eget recept som va sååååå hysteriskt gott, så seven eleven kakorna kan faktiskt få vila vidare så gör jag mina egna sega chokladiga raringar istället.

Här är hemligheten:
300g smör
2 1/4 dl socker
2 1/2 dl brun farin
2 ägg 
3 tsk vanillinsocker
7 1/2 dl vetemjöl
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat
4 msk kakao
200 g choklad (grovhackad, vit eller mörk)

(vill du göra ljusa cookies så tar du bara bort kakaon)

Smält smöret. Vispa ihop farin, ägg och vaniljsocker. Blanda sedan i det smälta smöret och vispa in ordentligt. Blanda sedan i resten av ingredienserna. Fortsätt att blanda tills smeten blir som en stor ”fudgeboll”, ganska seg och kolaaktig, då blandar du till sist i den grovhackade chokladen. Dela upp smeten i mindre bollar och platta ut lite lätt på plåtar klädda med bakplåtspapper.
Grädda i 175 grader ca 10 minuter.
Kakorna ska ha flytit ut till ganska stora platta kakor, de är fortfarande lite svällda när de är klara i ugnen men sjunker ihop när de väl kommer ut och får svalna. Låt kakorna dock svalna lite på plåten innan du flyttar dom till ett galler, för precis när de kommer ut från ugnen så är de fortfarande ganska mjuka och kan således gå sönder och du börjar flytta dom på en gång.  Låt dom svalna och sen kan de ev. förflyttas till kylen i en påse eller med plastfolie över. Ju längre du låter dom bli kalla destå krispigare och sega blir dom. OMG! vad gott!

30 kommentarer so far
Lämna en kommentar

åh precis sådana här kakor har jag letat!! Här ska bakas!! 🙂

Kommentar av Malin

muuuuuummmmmmssssss vad goda dom var. tack!

Kommentar av Malin

Hallåj! Kakorna var verkligen mums. Tycker du har en rolig blogg. Ska absolut testa fler av dina recept. Så….blogga på:)/Therese

Kommentar av Therese

Ååh, har letat efter det där receptet! är en sucker för 7/11s cookies.. Åt en senast för en halvtimme sen 😛
Men nu jäklar ska jag testa detta receptet =)

Kommentar av cathie

Åh herregud, de var verkligen jättegoda! Har testat ett annat sånt här recept tidigare men detta tog lätt hem priset! Tack så mycket! 😀

Kommentar av Lina

Underbart goda! Tack för det receptet. Har redan gjort det två gånger på bara några veckor. 🙂

Jag testade att ha i lite olika saker. Sockerbitar, vaniljfudge och lakritsfudge från lösgodisavdelningen. (Inte allt i samma, tre olika omgångar, men alla med vit choklad i.) Sockerbitarna blev bra och jag älskade dem med lakrits i. Vaniljfudgen blev lite väl sötsliskig tyckte jag.

Kommentar av Anna

SUPER GODA! testade att ta ljus blockchoklad ist och göra som en kladdkaka. SUPER gott det också, verkligen ett tips till dem som gillar sina kladdkakor sega runt kanterna och mjuka men ändå fasta innuti 🙂

Kommentar av kakmonster

Tänkte bara hälsa alla att vi gjorde sveriges bästa kakor nu 🙂 hej då. ps en av våra kakor var lika stor som en liten tallrik.

Kommentar av emma och fanny

De ser jättegoda ut, men jag undrar ur många det blir. Så att man vet hur stora klickar man ska göra. Tack!

Kommentar av Marie

hej
tänkte testa och göra dessa kakor, men ungefär hur många blir det på en sats? och hur stor är en mindre boll? skulle vara toppen å få veta! tack

Kommentar av karin

oooh ! Dem har jag letat efter i timmar !

Måste göras ! ! TAAACKAR

Kommentar av Nina

Helt galet perfekt ! Jag hade precis 7/11 som referens och nu hittade jag ett recept på första söket(google) Man får tacka så mycket
jimpa

Kommentar av jimmy

gör kakorna nu, återkommer om hur de blir! det ända som orsakat lite problem hitills är att det är väldigt mycket matfett och då vill chokladen inte ”fästa”. men vi får se hur det blir:)

Kommentar av josefine

mycket goda kakor dock nästa gång jag gör dem ska jag dra ner lite på smöret( det känns lite småsnuskigt att äta 1/3 kilo smör:P) och istället för att hacka choklad så har de på the englishshop i saluhallarna vid medborgarplatsen sådanna där ‘droppar’ som redan är klara och jämna i formen! men tack för ett asbra recept iallafall:)

Kommentar av josefine

Grymt goda kakor 😉 Jag gjorde dubbel sats och det blev över 60 kakor 🙂
I den ena satsen hade jag maraboo mjölkchoklad och vit choklad och i den andra maraboo daim 🙂
Lät dem stå ca 11-12 minuter i ugnen 😉

Kommentar av Rebecka

Mumsigt värre:D

Kommentar av Alexandra

Fy fasicken vad du kan! Jag är riktigt impad.

Jag har själv gjort ett av mina favorit recept även om jag inte är lika duktig som du. Ta gärna en titt det kostar dig inget 🙂

Jag länkar direkt:
http://leahpeah.devote.se/blogs/5593650/hemmagjord-snickers-.htm#WriteComment

Kommentar av linnea

Har letat efter det perfekta recept på såna här hur länge som helst, ab bilden att döma tror jag att jag har hittat det!:D

Kommentar av Tove

Godaaaaaaaaaaaaa ! ❤

Kommentar av Tuva

Låter fantastiskt! Ska provbaka till kalaset på lördag 🙂

Kommentar av Elin

underbara kakor och kompisarna älskar dem, definitivt ett bra sätt att lura hem kompisarna på myskväll eller till och med att muta någon med ;D

Kommentar av camilla

Nu är dom inne i ugnen! Dock glömde jag sockret,hahaha! Men det funkar nog ändå! 🙂
Tack för receptet!

Kommentar av Felicia

Jag och en kompis prövade på dessa små älsklingar för några dagar sedan, uuuunderbart goda!! Oj oj oj. 😀 uppskattades av hela familjen.

Kommentar av Juliette

[…] Spana in! Hett tips:  https://lillakakan.wordpress.com/2008/06/08/chocolate-chip-cookies/ […]

Pingback av Ljuvliga chocolate chip cookies - Bak- och mattips Kakor - - Swea tipsar

Dom var super goda ;p
Men jag hade både vit choklad och marsmellows
mmmuuummmsss!!!!

Kommentar av Cookie

Testar detta nu o det luktar underbart så nu har man snart 24st kakor till barnen mums 🙂 tack för ett underbart recept.

Kommentar av Patrik

LÄSKIGT goda är dem!! Bakade nyss de här för min andra gång.
Jag tycker dock att det är värt att ha i minst 50 g mer vit choklad i!

Kommentar av Theresa

Sååå lycklig jag är över att jag hittade detta recept här inne. Herregud vilka goda kakor! 🙂

Kommentar av Theres

Tack så mycket föe ett superrecept!
Har länge letat efter ett sånt här.

Kommentar av carolina

[…] övrigt bestämde jag mig för att baka amerikanska chocolate chip cookies, använder mig av det här receptet, som jag hittade på facebook. smeten smakar awesome, och det går lika bra med bakpulver (dubbla […]

Pingback av Awesome! | I'm sorry that sometimes I'm mean




Kommentera

