Lilla Kakans blogg


Pekingsoppa
2008-03-20, 21:21:35
Filed under: Mat | Etiketter: ,

Lite större projekt! Men kul var det, och smakade verkligen bra. Hade lite svårt att få till kycklingen i de där oootroligt tunna strimlorna som det ska vara. Försök ni få dom än tunnare om ni vill ha det så. Eller ta kanske upp kycklingen och riv sönder den lite med en gaffel. Vi lät den vara i lite större bitar i soppan. Det smakade lika bra ändå =) Dock har vi tagit bort champinjonerna som är med i urspringsreceptet, och så valde vi att ha i lite bambuskott. Men det är en smaksak såklart 🙂

 pekingsoppa.jpg

Du behöver:

2 msk majsmjöl
4 msk vatten
2 msk vit soja
3 msk risvinäger
½ tsk mald svartpeppar
1 liten röd chili – färsk. Finhackad.
1 ägg
2 msk vegetabilisk olja
1 hackad lök (jag valde att riva ner min, går bra)
8 ½ dl oxconsommé
1 stor skivad champinjon
50 g kycklingfilé skuret i mycket tunna strimlor
1 tsk sesamolja

Gör såhär:

Blanda majsmjöl och vatten i en skål, det ska bli en slät pasta. Tillsätt sen olja, risvinäger och svartpeppar i ”pastan”. Finhacka den röda chilin och rör sen ned den med de andra ingredienserna och balnda allt väl.

Knäck ett ägg i en skål och vispa upp det. Ställ det åt sidan sålänge för ägget ska du ha i sist.

Hetta sedan upp olja i en wokpanna och stek sedan löken tills den blir mjuk och helt glansig. Rör sedan ner consommén, svampen och kycklingen i wokpannan och låt alltsammans koka upp. Låt det sedan koka i c:a 15 minuter tills kycklingen är helt genomkokt och mör.

Blanda sedan ner majsmjöl- och vattenblandningen pö om pö i soppan, och nu måste du röra oavbrutet tills soppan börjar tjockna.

Sen när soppan har fått sin tjocka konsistens så droppar du försiktitgt ner lite ägg åt gången samtidigt som du rör så att det bildas äggtrådar i soppan. Fortsätt så tills du tillsatt hela ägget.

Häll sen upp soppan i en liten skål och droppa över sesamoljan. Ät snarast! 🙂

2 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Hej mitt namn är Justin Gains. Pekingsoppan som ni har lagat ser mycket god ut så jag har tänkt mig o laga pekingsoppan med att följa receptet som ni har skrivit.
Men jag har en fråga angående ingrediens ni har haft med nämligen ”oxconsommé” Jag bor i sverige och inga av de jag frågat visste va oxconsommé var.
Så då är min fråga finns oxconsommé i sverige?

Kommentar av Justin Gains

Tunna kycklingskivor: frys kycklingen 1 timme ca så blir det superlätt att skiva tunt 🙂

Kommentar av Tove




Kommentera

